Livsstil – förbättra din hälsa & hud!

Här nedan listar jag några faktorer som påverkar vår hud.

TRÄNING
Alla mår bra av att träna regelbundet. Detta ökar också hudens förmåga att andas. Detta är extra viktigt när man passerat 40, då hudens förmåga till andning har halverats och behöver mer hjälp på traven. Här gäller regeln att man bör träna så pass hårt att svettningen kommer igång och man får upp cirkulation i ansiktet. Träning är ett riktigt anti-agepiller!

Ett tips är att välja träningsform efter några olika kriterier:

  • Hur mycket tid kan du lägga?
  • Hur ofta vill du träna?
  • Vill du träna hemma, utomhus eller på gym?
  • Behöver du stressa ner?
    Välj t ex yoga, pilates & meditation
  • Behöver du lära dig att andas bättre?
    Välj t ex yoga
  • Behöver du stärka upp mage & rygg?
    Välj t ex funktionell styrketräning med egen kroppsvikt, gymboll, fria vikter eller yoga

ANDNING
Att andas rätt är av stor betydelse för vår hälsa och välbefinnande. Vid stress är det vanligt att man andas ytligt med bröstkorgen vilket leder till sämre syresättning av kroppens vävnader. Ordentlig andning renar kroppen från slaggprodukter, toxiner, avlastar njurar och lever och har en positiv inverkan på hud och hår. Vid långvarig stress är det bra att göra olika andningsövningar samt eventuellt kombinera med yoga.

STRESS
Kortvarig stress kan vara positiv och få oss att prestera bättre. Långvarig stress har däremot en mängd farliga effekter. Stress utsöndrar hormonerna kortisol och adrenalin och på sikt ger detta olika skador på våra kroppar. Långvarig stress leder till att vår hud åldras snabbare och leder även till olika hudproblem som t ex acne och orenheter. Stress leder också till försämrad matsmältning vilket kan leda till problem med mage och hud.

Stressrelaterade hudproblem kan t ex vara:
– Acne
– Eksem
– Psoriasis
– Ingen lyster i huden

Övriga problem:
– IBS (Irriterad tarm med uppsvälld mage)
– Förstoppning/ diarré
– Humörsvängningar
– Högt blodtryck
– Ytlig andning

SÖMN
Under natten sker kroppens och hudens viktiga reparation. Med otillräcklig (eller alltför oregelbunden) sömn så stressas kroppens system och detta kan visa sig på huden i form av mörka ringar under ögonen, påsar under ögonen, orenheter och acne m.m.

VÄLMÅENDE
Att må bra psykiskt är en underskattad del av att ha en välmående, frisk och fin hud. Huden är en spegel av hur hela kroppen mår!

ANDRA FAKTORER SOM PÅVERKAR VÅR HUD

  • Hudvårdsprodukter (Välj rena, naturliga och ekologiska hudvårdsprodukter)
  • Hormoner
  • Mediciner
  • P-piller
  • Luftföroreningar
  • Luftfuktighet
  • Arv