Acne- tips

Texten nedan är ett omarbetat och uppdaterat blogginlägg från min blogg, följ gärna bloggen för mer information direkt till din mail!

Hade du acne i pannan som tonåring, som sedan flyttade sig ned till kinderna och nu som vuxen sitter vid haka och käklinje? Denna typ av acne, sk vuxenacne är relativt vanlig. Det finns många olika typer av acne som jag inte kommer gå in på i denna text, utan istället fokusera på orsaker och vad du kan göra för att förbättra din hud.


Det finns en mängd olika faktorer som påverkar vår hud negativt;

  • Uttorkande och starka hudvårdsprodukter
  • Tvål och vatten som rengöring
  • Socker, mejeriprodukter och gluten – En kost bestående av dessa livsmedel kan vara en orsak till dina hud-& magproblem.
  • Allergier, histaminintolerans, glutenintolerans m.m
  • Vitamin- eller mineralbrist
  • Magproblem
  • Livsstil
  • Stress – Påverkar hela kroppen; matsmältning, hud, sömn, andning…
  • Oregelbunden och för lite sömn
  • Du dricker för lite vatten
  • Hormoner – påverkar huden t ex under tonåren, innan mens, vid graviditet, samt vid klimakteriet m.m. Påverkas även av vår kost, stress och sömnmönster.
  • Mineralkolja – Oljan är doftfri, billig att framställa och orsakar inga allergiska reaktioner och är därför populär i hudvårdsprodukter och smink. Den kallas även kallad paraffinum liquidum, vitolja, vaselin, paraffin m.m. Mineralolja är en restprodukt från petroleumindustrin och täpper till porerna och ska därför undvikas.
  • Silikoner
    täpper till porerna och hindrar huden från att andas. Vanligt i t ex foundation och ansiktskräm för att få den silkeslena finishen.
  • Bismuth/vismuth oxychloride
    Vissa sminkmärken innehåller detta som kan orsaka reaktioner i huden. Leta efter ett så rent smink med så få ingredienser som möjligt (=drygt utan onödiga utfyllnadsmedel), t ex Maria Åkerberg eller Eminence Organics som vi säljer på salongen.
  • Kontaktacne
    t ex smutsig mobiltelefon mot örat, otvättat örngott, smutsiga händer i ansiktet m.m
  • Rubbad PH-balans i kroppen
    Många är försurade, dvs har en för sur miljö i kroppen vilket leder till inflammatoriska tillstånd (T ex acne)

Var sitter din acne?
Vid en konsultation i samband med en ansiktsbehandling sker ett samtal för att ta reda på vad som kan ligga bakom dina hudproblem. Jag tittar på huden under lupplampa och tittar även på var acnen sitter, eftersom det kan avslöja om det t ex beror på hormonella obalanser, problem med magen m.m. Vid behov används även en hudanalyslampa med UV-ljus. Efter varje behandling får du sedan tips om vilka produkter som passar för din huds nuvarande tillstånd.

Fet hud? Torr hud? Kombinerad hud? Känslig hud? Yttorr?
För bästa hudvårdstipsen bör en personlig konsulation göras eftersom en acnehud kan vara exempelvis både yttorr och känslig eller kombinerad/fet.

Vanliga missförstånd
Många med acne tror att de har fet hud, fast de egentligen har blandhud och är yttorra. Rådet många tyvärr får är att använda starka och uttorkande produkter, som gör att huden blir ännu torrare och kommer ännu mer i obalans, vilket förvärrar problemen ytterligare.


Hudvårdstips

Det första man bör tänka på i produktväg när det gäller en yttorr acnehud är att återställa fuktbalansen i huden.

Steg 1 är att tvätta huden med en rengöring som inte torkar ut och tvätta av med en rengöringssvamp. Följ upp med ansiktsvatten på bomullsrondell. Applicera en balanserande ansiktsolja eller serum och en vårdande ansiktskräm, så kommer huden såsmåningom att komma mer i balans. Boosta huden ytterligare med en ansiktsmask 2-3 ggr/v eller enligt din terapeuts rekommendation. Peeling är också viktigt; vid acne ska du inte skrubba huden, använd istället enzymer och olika AHA-syror.Har du däremot pormaskar är det väldigt effektivt med en sk mekanisk peeling med små korn i. Kan med fördel ofta kombineras med en AHA-syra peeling.

Det är också viktigt att tänka på vad man har för smink på huden (och se till att sminkpenslarna hålls rena!). Rätt foundation är hudvårdande och skyddar huden samtidigt som den täcker orenheterna. Testa t ex Maria Åkerbergs flytande foundation för ett mer osminkad resultat eller compact foundation för mer täckning.

  • Testa ny hudvårdsrutin?
    Eminence Clear skin serie bestående av rengöring, exfolierade AHA-peeling, serum, kräm och ansiktsmask är effektiv på oren och obalanserad hud. Baserat på bl a probiotika och gurka. Finns som startkit som räcker ca 1 månad, perfekt om du vill testa. Tänk bara på att de riktiga resultaten tar ytterligare några månader. Läs mer…
  • Jojobaoljan är en väldigt bra övergångskolja, särskilt om du just gått över till naturliga produkter. Den reglerar hudens sebumproduktion och verkar balanserande. Kan användas både som ansiktsrengöring och ansiktskolja/serum.
  • Många med acne och orenheter är yttorra. Läs mer…
  • Förbättring i huden sker månad för månad, men när det gäller kraftig acne (med t ex bölder) så kan du behöva räkna med sex månader innan acnen läkt ut. Det är vanligt att man sedan får jobba vidare på de ärr som uppstått av acnen (Bra ärrbehandling är AHA-syra, C-vitmin och microneedling. 

Kosttips:

Följande tips är generella och du bör få hjälp med dosering och vilka ev. tillskott just du behöver. Ändra inte allt på en gång, utan ta det stegvis! 

  • Testa probiotika, t ex Probioskin som kosttillskott (Från Maria Åkerberg), speciellt om du upplevt olika problem med magen; IBS, trög mage, känslig mot vissa födoämnen eller om du äter en sockerrik kost. Att dosera med rätt mängd är viktigt för att få ett bra resultat.
  • Dra ner på socker, gluten och mejeriprodukter, eller ännu hellre: uteslut i minst 3-4 veckor och utvärdera sedan resultatet. Om du vill kan du sedan testa att smyga in livsmedel för livsmedel och se hur kroppen reagerar. Jag har kunder som fått otroligt fin hud på bara en månad genom att enbart ändra detta! Maximal effekt fås när man ser till helheten och ser över sin hudvård, kost och livsstil.
  • Trög mage?
    Det optimala är att gå på toaletten 2 ggr/dag. Går du mer sällan än en gång varje dag kan du behöva öka fibermängden i din kost. Testa t ex att tillsätta t ex chiafrön, triphala och Aloe Vera som ”joggar tarmen”. Det är viktigt att dricka mycket vatten, framförallt om du ökar fibermängden i din kost eller om du dricker mycket kaffe, te eller läsk. Ät helst minst 800 gram frukt och grönt varje dag, uteslut transfetter och tillsatser. Tömning av tarmen med för glesa intervall gör att kroppen samlar på sig toxiner och slaggprodukter, vilket kan leda till finnar.
  • En rubbad PH-balans i kroppen kan också visa sig i hudproblem. Har du rubbad PH-balans (vilket många faktiskt har!) så rekommenderar jag att ta t ex PH-pulver i några månader som en kur eller ännu hellre göra en större kostomställning med mer basisk mat för att lösa grundproblemet.
  • MSM är superbra för hår, hudproblem och naglar. Öka inte doseringen för fort, då det kan få motsatt effekt!
  •  Zink, D-vitamin och B-vitamin är också bra tillskott vid acneproblem. Har du stressat mycket så kan B-vitamintillskott vara en idé då kroppen förbrukar mer B-vitamin vid stress. Undvik sockrade brustabletter och satsa på ett märke av bra kvalitet från t ex hälsokosten.

Vill du ha hjälp av mig med produktrådgivning, hudanalys, kombinerad kost-&hudrådgivning eller boka behandling så hjälper jag dig gärna. Maila mig på kontakt@salongchia.se

Du kan också boka direkt online:

 

Kommentera