Torr hud

Hur känner man igen en torr hud?
En torr hud är ofta känslig, då hudens motståndskraft minskat. Många som passerat 40 är också torra.

– Fnasig, flagig, fjällande hud
– Sträv hud (”sandpapper”)
– Små fina porer
– Stramar efter rengöring
– Huden känns ”ett nummer för litet”
– Kan vara röd, irriterad och känslig.

Varför blir huden torr?
Den vanligaste anledningen till att huden blir torr är att inomhusluften på vintern är torr. Kyla, vind och förändrad luftfuktighet och temperatur mellan inomhusmiljön och utomhus bidrar också till att huden blir torr och får behov av extra vård. Arv är en annan faktor som gör att vissa blir torrare än andra i huden.

Sitter man mycket framför datorn och vistas inomhus i torra miljöer så upplever också många att de blir torra. Ett tips är att investera i ett fuktgivande ansiktsvatten som du sprayar över ansiktet ett par gånger per dag. Fungerar även perfekt som makeipfixerare samt efter din dagliga rengöring.

Felaktiga hudvårdsprodukter & felaktig kost kan vara andra anledningar till att huden blir torr.

Solexponering är ytterligare en orsak och skyndar dessutom på hudens åldrande.

Tänk på:
Det är skillnad mellan torr hud (behöver tillskott av fett) och fuktfattig hud (behöver tillskott på fukt). Välkommen in till mig för en rådgivning för att reda ut vad just din hud har för behov.

Vad kan man göra för att minska risken för torr hud eller behandla sin torra hud?
– Diska med diskhandskar + byta ut sitt diskmedel mot ett ekologiskt alternativ

– Byt ut din duschtvål mot en duscholja
(t ex Maria Åkerberg Bath & shower oil) eller en vårdande ekologisk tvål eller showergel. Traditionella duschtvålar torkar ut huden, då den innehåller irriterande ämnen t ex SLS, SLES som löser upp fettlagret i huden vilket kan leda till att barriärförmågan försvinner = huden blir torr och får minskad motståndskraft.

– Smörj in dig med en ekologisk olja eller body lotion direkt efter duschen då huden fortfarande är fuktig.

– Drick rikligt (lagom) med vatten

– Boosta huden innifrån genom att tillsätta bra ekologiska vegetabiliska fetter och oljor i din mat, smoothie osv.

– Tillskott av fettsyrorna GLA, EPA och DHA är också bra. GLA är en omega 6-fettsyra som förbättrar hudens elasticitet samt dess förmåga att binda fukt. DHA och EPA finns i fiskolja och algolja behövs för att hudens membraner ska fungera normalt.

– Tillskott av kisel, zink, C-och B-vitaminer kan hjälpa
(Obs! om man har brist på detta)
Kisel främjar nybildning av hudceller och hjälper huden att binda vatten medan zink stimulerar produktionen av elastin som håller huden mjuk och smidig. B-vitaminer behövs vid cellförnyelse.

– Smörj in huden i ansiktet med en djupverkande ansiktsolja ( t ex M Picaout Precoius oil) och smörj en vårdande fuktkräm över. Bara fukt gör huden torrare, därför är det viktigt att inte glömma oljan! 2-6 droppar räcker oftast. Tänk på att huden ska vara fuktig innan du smörjer på oljan; t ex kan du spruta lite ansiktsvatten direkt i ansiktet innan du smörjer in oljan. Tänk på huden som en disktrasa; en torr disktrasa suger upp dåligt med fukt, medan en fuktig disktrasa absorberar mer.

– Välj med fördel en ansiktskräm utan vatten vid minusgrader ( t ex Éminences ansiktskrämer), då vattnet i krämen kan ”frysa” till i huden och göra huden torrare. Alt. använd ansiktsolja på morgonen och ansiktsolja + din ansiktskräm på natten. Nu på våren kan du använda en fuktbaserad kräm även på morgonen.

– Tänk på att du kan behöva byta ansiktskräm på vintern. Välj en rikare kräm som innehåller både fukt och fett. Framåt vår/sommar går de flesta över till en lite lättare kräm.

– Huden behöver extra vård på natten; slarva därför inte med din kvällsrutin!

– Byt ut din vanliga gelé eller skumrengöring mot en rengöringslotion eller rengöringsolja/balm (T ex Alqvimia almond oil). Ta bort med en fuktig cellulosasvamp och avsluta med ansiktsvatten på bomullsrondell.

Behöver du tips om passande produkter för din hud? Boka tid här.

Kommentera