Livsstilens betydelse för vår hudhälsa

Vill man ha de stora resultaten på sin hud behöver man ofta kombinera riktigt bra och effektiv ekologisk hudvård hemma med livsstilsförändringar, kost, träning och behandling på salong.

Nedan ses en bild av vad huden i ansiktet kan tala om för oss.

 

ansikte

Några exempel:

  • Finnar på sidorna i pannan som kommer och går kan bero på att du i perioder slarvar med att dricka tillräckligt med vatten.
  • Orenheter på kinderna i magzonen tyder på problem i magen. Du kan t ex vara försurad, ha problem med trög mage, IBS, någon form av känslighet mot någonting du äter etc.
  • Ett vanligt område att ha problem på är den s.k hormonzonen runt haka och käkar. Denna zon påverkas av mens, graviditet, klimakterie, hormonrubbbningar, PCOS m.m men kan också påverkas av stress och felaktig kost då detta påverkar våra hormoner.
  • Problem i leverzonen kan tyda på felaktig kost men också på ilskna känslor (detta sätter igång samma processer i kroppen som felaktig kost eller för mycket alkohol)

KOSTEN
Många mår bra av att minska eller helt utesluta socker och vetemjöl i sin kost. Dessa livsmedel leder till inflammatoriska processer i kroppen och triggar olika hudproblem som acne, rosacea etc och bidrar också till för tidigt åldrande. Själv märker jag direkt när jag slarvat med kosten och ätit t ex en stor portion pasta eller en pizza; då kommer orenheter, klåda och utslag varje gång.

Mjölk innehåller många nyttiga vitaminer och mineraler men innehåller också hormoner (=stimulerar vissa hudproblem), vilket kan vara bra att tänka på vid exempelvis acne. Många med hudproblem mår därför bra av att minska eller helt byta ut komjölk och andra mejeriprodukter mot andra alternativ som risdryck, havremjölk, mandelmjölk etc. Titta gärna efter de osockrade och ekologiska produkterna.

De flesta som gör en ”socker- och vetemjölsdetox” märker en otrolig skillnad på sin hud efter bara ett par veckor!

Laga så mycket mat som möjligt från grunden och försök att undvika hel-& halvfabrikat, färgämnen, besprutade frukter och grönsaker, konserveringsmedel och transfetter som finns i bl a kakor och godis. Om kroppen får i sig för mycket av dessa ämnen är det vanligt att levern blir överbelastad. Detta kan t ex ses på leverzonerna i ansiktet.

Handla ekologiska produkter när det gäller både mat och hudvård. Läs mer om vilka de vanligaste ämnena är som du bör undvika i traditionell hudvård.

Dra ner på rött kött, alkohol och undvik helt att äta scampi.

Vissa livsmedel bibehåller störst mängd vitaminer som råa medan andra livsmedel som t ex tomater måste värmas upp eller pressas till juice för att vi ska kunna tillgodgöra oss det nyttiga lykopenet som finns i tomater.

RECEPT
Att börja varje morgon med en grön hälssmoothie/juice kickstartar hela kroppen.

Grön hälsojuice
I råsaftcentrifug
– selleri
– äppeljuice
– lime
– gurka
– babyspenat

Eight greens smoothie (söt & fyllig)
Blandas med stavmixer

– äppeljuice
– ekologisk banan
– kiwi
– spirulina
– nässelpulver
– vetegräspulver
– korngräspulver
– lime
– ekologisk gurka

Ät nyttiga oljor och fetter t ex ekologisk virgin olivolja över salladen, frön och nötter i smoothien eller över fruktsalladen, linfröolja i smoothien, ekologisk kokosolja att steka i (eller ha i ljummet vatten för blodsockerkontroll och mättnad). Oljor inifrån ”smörjer huden” och minskar risken för torr hud.

Tillräckligt med fibrer är viktigt för magens funktion: detta kan fås t ex genom en chiapudding som enkelt görs på chiafrön, lite pumpakärnor, mandlar, vaniljpulver och mandelmjölk. Frukt och grönt (minst 500 gr/dag) ger också fibrer.

Var också noggrann med att dricka tillräckligt med vatten!
Ca 50- 65 % av våra kroppar består av vatten och så fort vi blir törstiga är vi redan lite uttorkade och kroppens balans har blivit rubbad. Tänk också på att kaffe, te, juice och läsk är vätskedrivande, dvs du behöver dricka vatten för att kompensera viss vätskeförlust av dessa drycker.

ALLERGISK ELLER ÖVERKÄNSLIG?
En laktosintolerant kan t ex ofta tåla små mängder laktos, medan en person som har allergi mot mjölk (protein) inte tål det överhuvudtaget.

Den som får en allergisk reaktion kan få milda till mycket allvarliga symtom som framträder några minuter upp till ett par dagar efter intag. Symtomen kan vara
t ex eksem och olika hudreaktioner.

Ämnet histamin frigörs när vi fått i oss något vi inte tål och vissa livsmedel är troligare att reagera på; organiska syror som salicylsyra och bensoesyra som finns i hjortron och lingon, vissa viner, ost, choklad, ananas, papaya.

VITAMIN- eller MINERALBRIST?
Du kan enkelt via ett blodprov ta reda på eventuella bristsjukdomar.

Järnbrist:
Leder till att du blir trött, får sämre syreupptagning, blek och glåmig hud.
C-vitaminbrist:
Ovanlig i dagens samhälle. C-vitamin (frukt, juice) i kombination med t ex järn ökar kroppens järnupptag, medan t ex kalcium (mjölk) hämmar upptaget.
Vitamin B-brist:
Det finns en mängd olika B-vitaminer, alla med sin tydliga roll.
En B6 brist leder till hudförändringar kring näsa, mun och ögon.
Biotinbrist:
Symtom som hudförändringar med håravfall och viktförlust.
Vitamin D:
Brist på D-vitamin påverkar skelett, immunförsvar, hår och hud.
Vitamin A:
Brist på vitamin A skadar cellmembranen vilket leder till att nya celler dör innan de når hudens yta vilket blockerar porerna och förhindrar naturlig smörjning av huden.
Zinkbrist:
Fördröjd sårläkning, håravfall m.m. Tillskott rekommenderas ofta vid acneproblem.
K-vitamin:
Är viktigt för hudens elasticitet och för att motverka rynkor och andra ålderstecken. K-vitamin finns det  mycket av i gröna bladgrönsaker som t ex broccoli, grönkål, brysselkål, huvudsallat och spenat.
Tips: Starta dagen med en grön supersmoothie enligt receptet ovan!

TRÄNING
Alla mår bra av att träna regelbundet. Detta ökar också hudens förmåga att andas. Detta är extra viktigt när man passerat 40, då hudens förmåga till andning har halverats och behöver mer hjälp på traven. Här gäller regeln att man bör träna så pass hårt att svettningen kommer igång och man får upp cirkulation i ansiktet. Träning är ett riktigt anti-agepiller!

Ett tips är att välja träningsform efter några olika kriterier:

  • Hur mycket tid kan du lägga?
  • Hur ofta vill du träna?
  • Vill du träna hemma, utomhus eller på gym?
  • Behöver du stressa ner?
    Välj t ex yoga, pilates & meditation
  • Behöver du lära dig att andas bättre?
    Välj t ex yoga
  • Behöver du stärka upp mage & rygg?
    Välj t ex funktionell styrketräning med egen kroppsvikt, gymboll, fria vikter eller yoga

ANDNING
Att andas rätt är av stor betydelse för vår hälsa och välbefinnande. Vid stress är det vanligt att man andas ytligt med bröstkorgen vilket leder till sämre syresättning av kroppens vävnader. Ordentlig andning renar kroppen från slaggprodukter, toxiner, avlastar njurar och lever och har en positiv inverkan på hud och hår. Vid långvarig stress är det bra att göra olika andningsövningar samt eventuellt kombinera med yoga.

STRESS
Kortvarig stress kan vara positiv och få oss att prestera bättre. Långvarig stress har däremot en mängd farliga effekter. Stress utsöndrar hormonerna kortisol och adrenalin och på sikt ger detta olika skador på våra kroppar. Långvarig stress leder till att vår hud åldras snabbare och leder även till olika hudproblem som t ex acne och orenheter. Stress leder också till försämrad matsmältning vilket kan leda till problem med mage och hud.

Stressrelaterade hudproblem kan t ex vara:
– Acne
– Eksem
– Psoriasis
– Ingen lyster i huden

Övriga problem:
– IBS (Irriterad tarm med uppsvälld mage)
– Förstoppning/ diarré
– Humörsvängningar
– Högt blodtryck
– Ytlig andning

SÖMN
Under natten sker kroppens och hudens viktiga reparation. Med otillräcklig (eller alltför oregelbunden) sömn så stressas kroppens system och detta kan visa sig på huden i form av mörka ringar under ögonen, påsar under ögonen, orenheter och acne m.m.

VÄLMÅENDE
Att må bra psykiskt är en underskattad del av att ha en välmående, frisk och fin hud. Huden är en spegel av hur hela kroppen mår!

ANDRA FAKTORER SOM PÅVERKAR VÅR HUD

  • Hudvårdsprodukter (Välj rena, naturliga och ekologiska hudvårdsprodukter)
  • Hormoner
  • Mediciner
  • P-piller
  • Luftföroreningar
  • Luftfuktighet
  • Arv

ANSIKTSBEHANDLING PÅ SALONG

Varför behöver man gå på ansiktsbehandling?

  • Din terapeut gör en ordentlig hudanalys av din hud och kan hjälpa dig med vad din hud uttrycker, rekomendera passande produkter och ge tips och råd för en bättre hud.
  • Vi använder mer koncentrerade produkter (och i vissa apparatur, koppor etc) än vad som är lämpligt för den dagliga hemvården, vilket kan ge din hud en kickstart eller det där lilla extra som behövs för att få önskat resultat.

Hur ofta bör man gå på ansiktsbehandling?
Det är väldigt individuellt och beror på vad man har för problem och mål med sin hud. Några generella tips:

  • För de flesta passar en månatlig uppföljning och detta ger också bra resultat och kan tillsammans med en bra hemvårdsrutin ge stora resultat.
  • För dig som inte har några specifika problem och vill gå på behandling mer förebyggande brukar det räcka att gå ca varannan månad.
  • Går du på en kurbehandling eller en AHA-behandlingrekommenderas vanligen 3-6 behandlingar med 1-2 veckors mellanrum.

boka tid turkos stor

Kommentera