15 tips mot spänningshuvudvärk

ÖVNINGAR MAN KAN GÖRA PÅ SIG SJÄLV

  • Massera vid skallbasen i nacken precis vid hårfästet. Rör fingrarna i cirklar. Upprepa ett par gånger.
  • Tryck med ett finger på varje sida av nackens muskler vid skallbasen.
  • Stretcha nacken genom att vinkla huvudet åt ena sidans axel och lägg försiktigt handen på motsatt sida av huvudet. Upprepa åt andra sidan. Håll stretchen 20-30 sekunder.
  • Stretcha nacken genom att trycka ned hakan och håll stretchen 20-30 sekunder.
  • Stretcha nacken genom att vinkla huvudet snett framåt och tryck försiktigt med den motsatta handen på huvudet. Håll stretchen 20-30 sekunder.
  • Knåda nackens sidor och ta tag om muskeln och tryck försiktigt ihop. Släpp när smärtan avtar.
  • Knåda musklerna kring axlarna och tryck ihop musklerna med tummen på ena sidan och de andra fingrarna på den andra sidan, tänk att dina fingrar ska fungera som en pincett. Börja utifrån och arbeta dig inåt. Det är vanligt att bl a detta område ger en utstrålande och ofta familjär smärta ut till tinningen om man hittat rätt.
  • Knåda käkmusklerna genom att föra fingrarna i cirklar över käkarna.
  • Tryck på vid ögonbrynens början ovanför ögonhålan.

 ÖVRIGA ÅTGÄRDER

  • Minska på stressen, då stress kan leda till utvidgning av blodkärl i hjärnan och därmed utlösa migrän hos vissa personer. Personer som ofta lider av spänningshuvudvärk drabbas i större utsträckning än andra av migränanfall. När du känner att huvudvärken är på gång; försök att vila eller ta en promenad.
  • Sov tillräckligt mycket och regelbundet.
  • Dra ner på koffein som kaffe, te och coca cola, då det ökar spänningen i kroppen och drick tillräckligt med vatten. Kaffe, te och coca cola är också vätskedrivande och många te- och kaffedrickare kan vittna om huvudvärken som ofta uppkommer då man inte fått ” sin dagliga dos kaffe/te”.
  • Minska på sockret om du misstänker att du äter för mycket eller är sockerberoende – är man van att äta mycket socker kan detta dock få motsatt effekt och huvudvärken kan till en början istället öka. Vet man att det är detta det beror på är det dock ingen fara, kroppen kommer att vänja sig med mindre socker och efter bara ett par dagar känner man sig mycket piggare. Man kan också göra avvänjningen försiktigare om man vill slippa de kraftiga symtomen.
  • Rörelse då och då under dagen för de som sitter mycket stilla och arbetar, exempelvis på kontor. Spända muskler får sämre blodcirkulation och det kan leda till huvudvärk. Förebygg hellre än att behandla för att spara både tid och pengar! Få också in minst 30 minuters vardagsmotion varje dag, som exempelvis promenader, gå i trappor, cykla till och från jobbet m.m.
  • Tänk på ergonomin både på arbetet och på fritiden! Med en bra ergonomi spar du på kroppen och minskar onödiga spänningar som exempelvis kan uppstå när man sitter med stolen på en felaktig höjd och knappar på tangentbordet med uppdragna axlar.

BEHANDLINGSTIPS

 

 Antimigrän-massage

boka tid turkos liten


Terapeutisk massage, 50 min

boka tid turkos liten


Käkmassage/ käkledsbehandling

boka tid turkos liten