10 tips till rörelse under arbetsdagen

10 TIPS – ”PAUSGYMPA” PÅ ARBETET

 

Med undantag för den första punkten så kan du sitta kvar på din stol och slipper avbryta ditt arbete medan du utför dessa övningar! Gör gärna någon övning varje timme – lite, men ofta! 

  • Ta alla chanser du får att gå till kopiatorn, lämna papper hos en kollega (istället för att maila!), ta en promenad på lunchen, välja trapporna istället för hissen osv.
  • Trampa upp och ned med fötterna i luften ca 20 gånger för att få igång blodcirkulationen i benen.
  • Spänn skinkorna 5-10 gånger så att du åker upp en bit ifrån stolen. Håll kvar ca 10 sekunder innan du slappnar av och upprepar övningen.
  • Sträck ut ett ben i taget framför dig. Upprepa ett par gånger och håll benet ute 10-20 sekunder per gång.
  • Lyft båda benen uppåt samtidigt och känn spänningen i magen. Upprepa 2-3 gånger och bibehåll i 10-20 sekunder.
  • Dra ihop skulderbladen utan att föra armarna bakåt. Upprepa 2-3 gånger och håll 10 sekunder.
  • Rulla runt axlarna några varv framåt och några varv bakåt för att få upp cirkulationen.
  • Sätt händerna på stolen under låren, med handflatorna nedåt och försök pressa. Upprepa 2-3 gånger och håll kvar i ca 10 sekunder.
  • Stretcha nacken genom att dra ner hakan mot bröstet och håll kvar ca 20 sekunder.
  • Sträck båda händerna över huvudet, för ihop händerna och sänk armarna framför kroppen. Upprepa ett par gånger.

Det finns betydligt fler övningar. Använd din fantasi och känn vad som passar för stunden. Du kommer att känna hur du blir både piggare och mindre stel under dagen med dessa enkla åtgärder.